Individuele slaaptherapie

individuele slaaptherapie

Je voelt je moe en toch lig je wakker in bed. Je staart naar het plafond. Blijven liggen of opstaan? Je kijkt op de klok. Hoe lang zal het deze nacht duren? Je ziet elk uur voorbij tikken en telt hoeveel uren je nog te gaan hebt voor de wekker afgaat. Gisteren was een betere nacht en toch was je overdag nog altijd moe. Moe…het is your middlename geworden. Je doet door overdag. Wat moet je anders? Mensen rondom je vinden het gek dat je er nog altijd staat met die slechte nachten. Anderen hebben er geen weet van. Of toch niet van hoe het je gemoed en je functioneren beïnvloedt.

Wat zou je niet geven om weer uitgerust wakker te worden? Onbetaalbaar is het, een goede nachtrust. Hoe zou jij je voelen als je vermoeidheid weg zou zijn? Waar zou er plots tijd en ruimte voor komen? Met welk gevoel zou je de dingen doen die je nu doet? Of zou je andere dingen doen zonder die mist in je hoofd? Dingen die nu al even in de kast zitten wegens te moe. Hoe groot is je wens om beter te slapen?

Hoe dan?

Hoe krijg je die nachtrust weer op de rails? Hoe val je gemakkelijk in slaap en slaap je de ganse nacht door? Wat doe je als je hoofd gaat malen in het midden van de nacht? Hoe ga je om met de frustraties die je voelt wanneer je weer eens wakker ligt?

Slecht slapen is een samenloop van verschillende factoren die elkaar beïnvloeden en in stand houden. Je dagverloop, je slaaphygiëne, je voeding en hoe je omgaat met stress, angst en piekeren spelen een rol. In dit 8-delige traject zoomen we in op die factoren en gaan we voor een totaalaanpak.

Op je lijf geschreven als je :

  • kampt met slapeloosheid / insomnie
  • moeilijk in slaap valt
  • regelmatig wakker wordt ’s nachts
  • te vroeg wakker wordt
  • te weinig slaapt naar jouw gevoel
  • teveel slaapt naar jouw gevoel
  • piekeren je wakker houdt 

Na dit traject :

  • ken je de do’ s and don’ts van een goede slaap
  • heb je inzicht in je eigen slaappatroon en weet je waardoor dit verstoord wordt
  • kan je omgaan met piekeren, zodat het je niet meer overdonderd en frustreert
  • is je slaapkwaliteit verbeterd, waardoor slaap herstellend werkt, zowel voor je lichaam als voor je geest
  • ben je je bewust van de patronen, die je nachtrust verstoren, en kan je deze omkeren
  • weet je voeding te gebruiken als een middel om je energiepeil en je slaap te onderhouden

Slaap lekker
Tot de wekker je weer uit je dromen haalt.
Met het slaapzand in je ogen de wereld in.
Kijk je uit dat je niet verdwaalt?

Lief leven

Resultaat

  • aan het einde van je werkdag en op je vrije dagen
  • je slaapt dieper
  • je valt gemakkelijker in slaap
  • je bent niet meer bang om te gaan slapen
  • je bed is opnieuw een fijne plek om te vertoeven
  • je voelt je fitter en frisser
  • je lichamelijke klachten verminderen
  • je kan piekeren stoppen wanneer je in bed ligt
  • je hebt meer veerkracht overdag

Methodiek

  • CBT-I (cognitieve gedragstherapie) om inzicht te krijgen in de werking van slaap en je lichaam, de invloed van je gedachten op je gedrag en het optimaliseren van je slaappatroon
  • ACT ( acceptance and commitmenttherapy ), gebaseerd op mindfulness om frustraties, angst en andere emoties die ervaren worden a.g.v. het chronische slaaptekort te kunnen herkennen, begrijpen en ermee om te gaan
  • ademtherapie om je lichaam in een staat van rust te brengen
  • orthomoleculaire lifestyle-interventies zodat je je voeding juist kan inzetten om beter te slapen

Praktisch:

  • vooraf stuur ik je een intakeformulier om in te vullen
  • In een eerste gesprek verkennen we je vraag en doelstelling(en). Ik leg uit hoe ik werk en wat het traject inhoudt. Nadien kan je beslissen of dit is wat je zoekt
  • Het traject bestaat uit een intakegesprek, 6 sessies en een terugkomgesprek na 6 weken
  • Sessies gaan wekelijks, tweewekelijks of driewekelijks door. Dit spreken we onderling af
  • Je wordt uitgenodigd om met bepaalde zaken thuis aan de slag te gaan en te oefenen
  • Elke sessie duurt 1 tot anderhalf uur
  • Kostprijs: 557,- € . Betaling kan in 1 keer of in 2 termijnen (2x 300€)